A Budapest Bike Maffia ösztönzésére és szervezésében ebben a tanévben is folytatódott a rászorulók alkalmi segítése. Havonta másik osztály gyűjtötte a szendvicset, gyümölcsöt, kekszet.
A Budapest Bike Maffia ösztönzésére és szervezésében ebben a tanévben is folytatódott a rászorulók alkalmi segítése. Havonta másik osztály gyűjtötte a szendvicset, gyümölcsöt, kekszet.
Az intézmény a nyolcosztályos, illetve a nyelvi előkészítő évvel induló hatosztályos gimnáziumba hirdet felvételt.
A Radnótit évtizedekig meghatározó magyartanárára egy íróvá lett és egy kollégává vált tanítvány emlékezik.
Sejthettük, hogy nem fog örökké élni, mégis felfoghatatlan, hogy nincs többé. Pedig még
mindig mintha ott sietne a Radnóti széles folyosóján, hóna alatt a könyvekkel és füzetekkel,
de csak annyira szaporán, hogy még utolérhessük kérdéseinkkel; és akkor megáll, figyel, és
felel. Mindig elegánsan, kicsit kimérten, pontosan.
„Látni tanulok” – írta erről Rilke.
Kati néni olyan bizonyossága volt a szerény és kérlelhetetlen bölcsességnek, a minőség
érvényesülésének, ami orientációs ponttá vált mindannyiunk számára. És emellett varázsló
is volt, mert azt látta és láttatta az irodalomban, hogy ami a lényege a csodának, az előtt
elnémulunk; ilyenkor maga a mű beszél, és ő csendes figyelemmel hagyta, hogy szóljon.
Kamaszok között töltötte élete nagyobbik részét, és ha visszaemlékszem 50 évvel ezelőtti
kamaszkoromra, hát bizony borzalmasak voltunk. Bár érdeklődők és tevékenyek, mégis
olyan magabiztossággal és akkora egóval közlekedtünk folyosókon és termekben, hogy
majd levertük a mennyezetről a mindig vibráló neoncsöveket. Fél évszázada indított Kati
néni legelőször az oktatás történetében magyar fakultációt, hatalmas felkészültséggel,
káprázatos műveltséggel, hibátlan ízléssel és persze ismeretlen terepre merészkedve, és a
merészségnek politikai jelentése is volt, mert a 70-es évek pangással töltött,
kompromisszumokba gyötört, és besúgókkal átszőtt évtizedét éltük mi akkor. A Bibliát
tanította, az antik drámák erkölcsi kríziseit korunk megalkuvásaira vetítette, kortársakat
olvastunk, Pilinszky szerepelt a tananyagban és tőle hallottam először az
egzisztencializmusról. A mérsékelten vonzó nyelvtant pedig kommunikációelméletként
értelmezte és tanította, és ezzel mindannyiunkat magával ragadott.
Nem akarta megszelídíteni a kamaszokat, hanem érzelmeik, indulataik, egzisztenciális és
hormonális nyugtalanságuk számára elébük tárta az irodalmat. És ahogy ezt ő tárta elébük –
egykor: elébünk -, abban minden benne volt: szépség, szellem, szabadság; mindaz, ami
egyébként hiányzott a korszakból és ezért némiképp az életünkből. Hihetetlen szuggesztió
és hihetetlen türelem ötvöződött benne azzal az érdeklődéssel és figyelemmel, ami előhívta
diákjaiból a tehetséget és a kreativitást, valamiféle alázatos zsenialitás érvényesült, ami a
másikban látta meg a nagyságot, noha az feltehetően belőle áradt.
Életműve nemzedékekre terjedt, diákok és tanárok generációi kaptak tőle olyan élményeket,
tudást, impulzusokat, amelyek azután sodorták tovább egykori tanítványait az irodalomba, de
az irodalmon túlra is – akadémikusokban, politikusokban, tanárokban, művészekben,
tudósokban érlelődött mindaz, amit az órákon elhintett, és ami beérett azután különféle
pályákon; mert nem „csak” irodalmat tanított, hanem mindazt, amiről az irodalom szól.
Rilkével szólva: „Látni tanított.”
Nyugodjon békében, ha már mennie kellett. Ami pedig tartalma volt ennek a tékozlóan
gazdag életnek, az bennünk – bennetek él tovább.
Nagy András
Szeptember 4-én becsöngettek az égi iskolába, Jobbágy Kati néni meghallotta a hívó szót. Végigjárta a szenvedés minden stációját, és most már csillagként néz le ránk a mennyből.
Jobbágy Károlyné, született András Katalin, a mi Kati nénink megmarad csodálatos tanárnak, csodálatos nevelőnek mindannyiunk emlékezetében. Nem ismertem nála tehetségesebb, önzetlenebb és lelkiismeretesebb szolgáját az egyetemes és nemzeti kultúrának. Csak adott és adott, és mindent azért szívott magába, hogy másnap újból adjon és adjon. Nincs az a hagyományos vagy modern pedagógiai módszer, amely felülmúlná az ő tanítását. Teljes személyiségét tárta fel nekünk a katedrán, és minket is arra biztatott, hogy szólaljon meg belőlünk is minden, ami széppé és emberivé formál. Megszámlálhatatlanul sokan gondolunk rá úgy, hogy általa és őbenne lettünk azok, akik vagyunk, ő akarta, hogy jók legyünk, és adta át nekünk a hivatásunk szeretetét, az élet mélységei felé forduló tekintetet, a bátor kiállást a világgal szemben, az örök emberi értékek megőrzését és a legszentebb közösségek megtartását.
A test elment, de a szelleme és a lelke bennünk él tovább, maradjunk méltók hozzá örökké!
Törzsök Édua
Mikulás napjának délutánján vásári forgataggá alakult a földszinti folyosó. Kisebbek és nagyobbak vásároltak a (szülői engedély birtokában) árusító nagyobbaktól. Finom falatok mellett könyv, plüss, megunt dísztárgyak angol nyelvű folyóiratok, növények, ruhadarabok, valakinek már fölöslegessé vált, de használható tárgyak cseréltek gazdát a diákönkormányzat szervezésében. A jókedv, jó társaság mellett az esemény az egyre inkább előtérbe kerülő újra-használatról, fenntarthatóságról szólt.
Idén is közzétette a NAV az szja 1%-os felajánlásban részesült civil kedvezményezetteket megillető összeget és a rendelkezők számát.
E szerint 865 felajánlótól 11.753.963 Ft folyik be az Alapítvány számlájára. Ez több, mint eddig bármikor, és ezzel újból a Radnóti alapítványa a legelső a közoktatási intézményeket támogató alapítványok között, nemcsak összegben, hanem a felajánlók számában is.
Az épületben még tartó munkálatok miatt a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 30. § alapján szeptember elsejére az igazgató rendkívüli szünetet rendel el. Szeptember 4. és 5. az osztálykirándulások napja.
Évnyitóra szeptember 6-án 8 órakor kerül sor mind a 12 évfolyamnak. Utána 3 osztályfőnöki óra következik. Másnap 8-kor pedig az addigra megismert órarend szerinti tanítás veszi kezdetét.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelővel együttműködésben a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2023-2024. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett tehetséggondozó pedagógusok, oktatók támogatására.
A pályázat célja a közoktatás különböző tantárgyaiban dolgozó, a tehetséggondozásban részt vevő pedagógusok, oktatók megbecsülése, szakmai elismerése, a tehetséggondozás keretében végzett szakmai tevékenység ösztönzése ösztöndíj-támogatás formájában.
A KÖBÜKI névre keresztelt pályázaton sikeresen szerepelt Mándics Dezső biológia vezetőtanár, és elnyerte az ösztöndíjat.
A pályázatról részletesen itt lehet olvasni: https://emet.gov.hu/kobuki-tehetseggondozo-tanari-osztondij-2023-a-palyazat-kodja-kobuki-23-2/
Mándics Dezsőről itt: http://www.mandics.hu/
Az ELTE hivatalos évnyitóján Lórántffy Zsuzsanna díjban részesült Szabó Katalin.
Ugyanitt Trefort Ágoston emléklapot kapott Katona Dóra.
Az ELTE Köznevelési Bizottsága hetedik alkalommal ismerte el az egyetem köznevelési intézményeiben dolgozó tanárainak kiemelkedő munkáját, köztük a Radnótiban dolgozókét.
A Pedagógia Mestere kitüntetést kapta Berta Anikó, Molnár Ágnes, Pataki Henriette, Szekeresné Nádudvary Ildikó és Szél Zsófia.
Elismerő Oklevél kitüntetést kapott Diószegi-Szőcs Máté, Fekete Gergő, Kocsis Hedvig, Kőrösné Vizi Zsuzsanna és Molnár Balázs.
Az ebédbefizetés a KRÉTA rendszer e-Ügyintézés moduljának Étkezés felületén érhető el. Az újonnan felvett tanulók szüleit, akik még nem tudnak belépni a KRÉTA rendszerbe, a leendő osztályfőnökök tájékoztatják az ebédrendelés folyamatáról.
Az iskolában végzett felújítási munkálatok okozta bizonytalanság miatt célszerű étkezést rendelni az összes szeptemberi tanítási napra. Minden étkezés a megelőző munkanapon 9 óráig lemondható, a jóváírt összeg pedig a későbbi rendelésnél felhasználható.
A további hónapokban a szokásos 17., 18. a befizetési idő – erről a honlap naptára is tájékoztat.
Az iskolai étkeztetést biztosító ELAMEN Kereskedelmi és Vendéglátó Zrt. az élelmiszer alapanyagok árai, az energia árak, illetve a munkabér növekedése miatt az étkezések árának növelése mellett döntött. A 2023. szeptember 1-jétől érvényes árak (zárójelben a diétás étkezési árak):
Tízórai |
Ebéd |
Uzsonna |
|
Alsó tagozat (1-4. évfolyam) |
310 Ft (380 Ft) |
930 Ft (1160 Ft) |
310 Ft (380 Ft) |
Alsó kisgimnázium (5-6. évfolyam) |
310 Ft (380 Ft) |
930 Ft (1160 Ft) |
310 Ft (380 Ft) |
Felső kisgimnázium (7-8. évfolyam, kivéve 8.c) |
930 Ft (1160 Ft) |
||
Nagygimnázium (8.c és 9-12. évfolyam) |
1020 Ft (1270 Ft) |
2011. szeptember 26-án az Országgyűlés a magyar nyelv napjává nyilvánította november 13-át, 1844-ben ugyanis ezen a napon fogadták el a magyart államnyelvvé tevő, a magyar nyelv és nemzetiségről szóló 1844. évi II. törvényt.
Egy vicces, a magyar nyelvről szóló vers emlékeztet a napra, és arra, hogy a magyar egy igen különleges nyelv – miként az összes többi is.
Bencze Imre: Édes, ékes apanyelvünk
Kezdjük tán a jó szóval: Tárgy esetben jót.
Ámde tóból tavat lesz, nem pediglen tót.
Egyes számban kő a kő, többes számban kövek.
Nőnek nők a többese, helytelen a növek.
Többesben a tő nem tők, szabatosan tövek,
Aminthogy a cső nem csők, magyarföldön csövek.
Anyós kérdé van két vőm, ezek talán vövek?
Azt se tudom mi a cö, egyes számú cövek?
Csók - ha adják - százával jó, ez benne a jó.
Hogyha netán egy puszit kapsz, annak neve csó?
Bablevesed lehet sós, némely vinkó savas,
Nem lehet az utca hós, magyarul csak havas.
Miskolcon, ám Debrecenben, Győrött, Pécsett, Szegeden,
Mire mindezt megtanulod, beleőszülsz idegen.
Agysebész, ki agyat műt, otthon ír egy művet.
Tűt használ a műtéthez, nem pediglen tüvet.
Munka után füvet nyír, véletlen sem fűvet.
Vágy fűti a műtősnőt. A műtőt a fűtő.
Nyáron nyír a tüzelő, télen nyárral fűt ő.
Több szélhámost lefüleltek,
Erre sokan felfüleltek,
Kik a népet felültették,
Mindnyájukat leültették.
Foglár fogán foglyuk van.
Nosza tömni fogjuk.
Eközben a fogházból
megszökhet a foglyuk.
Elröppenhet foglyuk is,
hacsak meg nem fogjuk.
Főmérnöknek fáj a feje, vagy talán a fője?
Öt perc múlva jő a neje, s elájul a nője.
Százados a bakák iránt szeretetet tettetett,
Reggelenként kávéjukba rút szereket tettett.
Helyes, kedves helység Bonyhád, hol a konyhád helyiség.
Nemekből, vagy igenekből született a nemiség?
Mekkában egy kába ürge Kába kőbe lövet,
Országának nevében a követ követ követ.
Morcos úr a hivatalnok, beszél hideg s ridegen,
Néha játszik, nem sajátján, csak idegen idegen.
Szeginé a terítőjét, szavát részeg Szegi szegi,
Asszonyának előbb kedvét, majd pedig a nyakát szegi.
Elvált asszony nyögve nyeli a keserű pirulát:
Mit válasszon: a Fiatot, fiát vagy a fiúját?
Ingyen strandra lányok mentek,
Minden előítélettől mentek,
Estefelé arra mentek,
Én már fuldoklókat mentek.
Eldöntöttem megnősülök, fogadok két feleséget.
Megtanultam, hogy két fél alkot és garantál egészséget.
Harminc nyarat megértem, mint a dinnye megértem,
Anyósomat megértem, én a pénzem megértem.
Hiba mentes mentő vagyok,
Szőke Tisza partján mentem,
Díszmagyarom vízbe esett,
Díszes mentém menten mentem.
Szövőgyárban kelmét szőnek.
Fent is lent, meg lent is lent.
Kikent-kifent késköszörűs lent is fent meg fent is fent.
Ha a kocka újfent fordul: fent a lent és lent is fent.
Hajmáskéren pultok körül körözött egy körözött,
Hagyma lapult kosarában, meg egy adag körözött.
Fölvágós a középhátvéd. Három csatárt fölvágott.
Hát belőle vajon mi lesz? Fasírt-é vagy fölvágott?
Díjbirkózó győzött tussal,
Nevét írják vörös tussal,
Lezuhanyzott meleg tussal,
Prímás várja forró tussal.
Határidőt szabott Áron,
Árat venne szabott áron.
Átvág Áron hat határon,
Kitartásod meghat Áron.
Felment - fölment, tejfel - tejföl, ...
Ne is folytasd barátom!
Első lett az ángyom lánya a fölemás korláton.
Magyarország olyan ország, hol a nemes nemtelen,
Lábasodnak nincsen lába, aki szemes szemtelen.
A csinos néha csintalan, szarvatlan a szarvas,
Magos lehet magtalan, s farkatlan a farkas.
Daru száll a darujára s lesz a darus darvas.
Rágcsáló a mérget eszi, engem esz a méreg.
Gerinces vagy rovar netán a toportyán féreg?
Egyesben a vakondokok vakond avagy vakondok?
Hasonlókép helyes lesz a kanon meg a kanonok?
Némileg vagy nemileg? Gyakori a gikszer.
„Kedves egesz seggedre!” köszönt a svéd mixer.
Arab diák magolja: „tevéd, tévéd, téved,
Merjél mérni mértékkel, mertek, merték, mértek.”
Pisti így szól: „Kimosta anyukám a kádat!”
Viszonzásul kimossa anyukád a kámat?
Óvodások ragoznak: „Enyém, enyéd, enyé”,
Nem tudják, hogy helyesen: tiém, tiéd, tié.
A magyar nyelv, remélem meggyőztelek barátom,
Külön leges-legszebb nyelv, kerek e nagy világon.
máj. 16 10:00 - 00:00 Ebteátrum - program az alsó tagozatos osztályoknak |
máj. 18 Ebédrendelés határideje a Krétában |
máj. 20 Ünnepnap |
máj. 21 Jelölések leadása az Év diákja címre |
máj. 21 10:00 - Mézkirálynő látogatása az alsó tagozatos osztályoknál |
máj. 22 17:00 - Szülői értekezlet a leendő első osztályosok szülei számára |
máj. 23 Focikupa (DÖK) |
máj. 23 14:45 - 16:30 Országos Nagy Digitális Kaland - digitális csapatverseny |
1146 Budapest Cházár András u. 10.
dummy411-6500/4050
dummy info@radnoti.elte.hu